2008. május 19., hétfő

Éljenek az internetes aukciók és a véletlenek! - Tractor Shovel

Nemrégiben találtam egy internetes aukción azt a darabot ami miatt most ez a kis írás létrejött. Ez egy Tractor Shovel. Tulajdonképpen hatalmas véletlen volt az egész, rossz szögből volt fényképezve a matchbox és csak annyi látszott, hogy a tetején van valami fekete felirat, de pontosan nem volt kivehető, hogy mi is az. Egy CATERPILLAR feliratút már jó ideje szerettem volna (még mindig szeretnék) és arra számítottam, hogy ez az. Ezért volt nagy meglepődés amikor megérkezett a csomagban és a kezembe fogtam, ugyanis CATERPILLAR felirat sehol.

Na, de kezdjük az elején! Az 1977-es katalógusban jelent meg először, MB29-ként. Több színvariációban is létezett, erre jó példával tud szolgálni Areh. Nekem öt különböző Tractor Shovel-em van:
Az első legyen az elsőként kiadott színvariáció -világos sárga karosszériába króm motort tettek. Az alváz - ez nem látszik a képeken - sárga műanyagból készült, rajta 1976-os dátum van - ami hogy is eshetne egybe az első kiadáséval -, Matchbox logó, Supetfast logó, a sorozatban elfoglalt helye, azaz No.29 és persze, hogy Angliában gyártották.

A második annyiban különbözik az előbbitől, hogy ez sötétebb sárga színben és fekete motorral készült 1980-ban szintén a szigetországban.

Most egy kis ugrás, a következő darab már tájföldi. Ez még sötétebb sárga, mint az előző két darab. Fekete markoló, fekete alváz, fekete csíkok a sárvédőn és fekete motor...ennyi.

És akkor most jön az egyik érdekesebb darab. Amiben érdekes az nem a Matchbox-ot dicséri, inkább olyan, hogy "Erre miért nem lehet figyelni?". A Matchbox újra kiadta a Tractor Shovelt az elmúlt években új és a réginél messzebbről mutatósabb, közelebbről gyatrább festéssel. Ami változott a régiekhez képest - a színen kívül - az a kerekek, a vonószem (de ez már korábbi modelleken szerepelt is) és a sorszámuk a blistereken. Most térjünk vissza ahhoz a kérdéshez: "Erre miért nem lehet figyelni?". Az én darabom 2006-ban került kiadásra MB40-ként, az alvázon pedig a régi szám szerepel, azaz No.29. (2005-ben is kadták, akkor MB52 volt.) De azért, hogy a Matchbox megmutassa, hogy ők emlékeznek, csak nekik jobban tetszett egy sorszámváltással: a motorháztető elején van egy alig olvasható kis írás - nekem is csak most sikerült elolvasnom, amikor ezt írtam - : Old Number 29 (a régi száma 29). Hát ez már nagyon poén!

Na, most folytatom ott, ahol nem találtam CATERPILLAR feliratot. Szóval kibontottam és a traktor tetején a következő írás szerepel: Thomae Mucosolvan S. Először meglepődtem - talán kicsit csalódott is voltam -, hogy ez nem is CAT-es, de aztán inkább utánakerestem: Charlie Mack szerint ez egy német promóciós darab volt és 20-25$-t ér. Rákerestem, hogy mi is ez a Thomae Mucosolvan S, és a kereső olyan cégek oldalait adta ki, amik gyógyszereket forgalmaznak, és a gyógyszerek között ott volt a Mucosolvan, a gyártója pedig a Thomae. Talán egy Matchbox-szal akarta a gyerekekkel megszerettetni a rosszízű gyógyszereit a cég. Amúgy ennek a "hasán" is a Made in Thailand felirat szerepel (fekete markoló, fekete motor, fekete alváz, fekete csíkok a sárvédőn).



A "gyógyszeres" traktor a tetején a felirattal

Csoportkép

Frissítés:

Amikor ez az írás született, a Matchbox tervezőinek agyszüleménye a Tractor Shovel, de időközben találtam olyan oldalt, ami Muir Hill Tractor Shovelként említi. Ha megnézitek ezen az OLDALON található képeket, akkor ti is beláthatjátok, hogy valóban hasonlítanak. Egyet azért megmutatok én is.

A Matchbox alapján nagyobbnak gondoltam


Nincsenek megjegyzések: