2009. július 18., szombat

No.317 - Sedan & canoes

Apa gyerekkori barátja megígérte, hogy ha megint felénk jár, akkor elhozza a régi autóit. Múlt héten jött és nem felejtette otthon az ígért csomagot sem. Sajnos viszonylag kopottabbak, de van közte egy-két érdekes darab, mint például ez a Majorette. A címben a katalógusbeli nevét olvashatjátok, ami félrevezető, mert ott egy szedánt említenek, pedig egy Fiat Ritmoról van szó, ami jelen esetben ötajtós.

A Ritmot - ritmust, tempót jelent - Bertone tervei alapján 1978-ban kezdte gyártani a Fiat, 1982-ben és 1985-ben frissítettek rajta. Nekem a változtatások küllemi része egyáltalán nem tetszik, sokkal szebb volt az első, mint a második vagy harmadik generációs Ritmo. Ebből a szempontból szerencsésnek mondhatom magam, mert a Majorette is a '82-ig gyártott verziót dolgozta fel, pontosabban egy 65 CL-t, mint a kocsi oldalán lévő típusjelzésből kiderül. Ezt eredetileg 1.3-as motorral szerelték, ami 65 LE-t teljesített - innen a típus elnevezése is.

Fiat Ritmo 65 CL. Az USA-ban, Kanadában és Nagy Britanniában nem élvezhették a Fiat "ritmust", ezekben az országokban Strada néven került piacra.

Majorette-ként 1981-ben találkozhatunk vele először, utoljára pedig 1986-ban. Ez idő alatt a 200-as és a 300-as sorozatban - 200 Series, 300 Series - is megjelent. Előbbi olyan, mint a Matchboxnál az 1-75 széria, utóbbi, mint a Twin Pack-ek.
Hozzám egy kenuszállító utánfutóval és a hozzáillő kenukkal került. Mind az autót, mind az utánfutót nagyon szépen kidolgozta a gyártó. Mint az eredetin, ezen is fekete műanyagból készültek a lökhárítók, de ennek ellenére az alváz fém. A motorháztető jobboldalán kivágtak egy téglalap alakú lyukat, ahonnan a lökhárítók és a beltér műanyagából készült légbeömlő áll ki. Az első fényszórók kialakítása tetszik a legjobban, mert a fém alvázhoz tartozik, és még az üvegbúra mintáját is elkészítették. Az első sárvédőkön elhelyezte a Majorette az eredetivel azonos helyre a pontos típusjelzést, a csomagtartófedél alsó felén pedig Fiat Ritmo 65 felirat olvasható. Ezeknek az az érdekessége, hogy egyik embléma sem matrica vagy festett, hanem mind a karosszériával egybe van öntve, ezért jóval nagyobbra is sikerült, mint amekkora hozzá illene. Igazából egyedül a sárvédőn zavaró, de az sem vészes. Ennyi apróság mellett a Ritmo tartogat még egy meglepetést: fel lehet nyitni a csomagtartót, benne találunk egy pár teniszütőt, két labdát és egy golfütőt.
Az utánfutó fém vázához kapcsolódik egy műanyag keret, ami a kenukat tarja. Az egyik tartófül hiányzik róla, ezért a baloldali csónakot nem lehet teljesen rögzíteni. A kenuk két eltérő színű műanyagból vannak összerakva.

No.317 Sedan & canoes az 1982-es katalógus képén...

... és otthon, a teraszon. Ez kicsit kopottabb.

Rendszámtáblát is kapott az utánfutó

No.239 - Fiat Ritmo. Ilyen színben nem adták ki a 200-as sorozatban, ha jól tudom.

Fiat Ritmo 65 felirat a csomagtartón, és ez is kapott rendszámot, igaz csak hátulra.

Teniszütők és a labdák, a golfütő nem látszik rajta teljesen. A vonóhorog felett lévő műanyag a helyén tartja az utánfutót, ettől viszont nehéz fel- és leakasztani.

Utánfutó a kenukkal. A közelebbi kenu egyik rögzítője hiányzik.

Egy másik No.317, ez már valóban egy szedánnal. A kenukat egy Ford Thunderbird szállítja.


Ha már megkaptam az autókat, szeretném itt is megköszönni őket: Köszi, Zoli!

Linkek:
Majorette katalógusok és adatbázis. Köszönet érte Bánky Ottónak!
Típusismertető: ItaliaSpeed.hu


9 megjegyzés:

RÁJEN írta...

Ez NAGYON szép, gratulálok, nekem is kéne egy-két ilyen barát ;) Valahogy különösen odavagyok a szép vontató+utánfutó párosokért. Ilyen kajakosból nekem "csak" Maisto van :)

Ikarus 256 írta...

Köszi! :-)
Mondtam már párszor, hogy én CSAK Matchboxot gyűjtök, de ezt nem lehet elpasszolni. Egyszerűen gyönyörű, még így kopottan is.

Sam. Joe írta...

Oh, Ritmo! Igen, az embernek el kell csábulnia, ha más a gyártó, de a megmintázott autó kötelező gyakorlat!

Névtelen írta...

IMÁDON!!! :P

Ikarus 256 írta...

Így van! :-) Ilyenből egy igazit is elnéznék az udvarunkon. Körbenéztem a hasznaltauto.hu-n, de egyetlen első generációs Ritmo sincs fent. A későbbiekből is talán 6 van.

Tommi írta...

Ááááá 80-as évek fíling!!! Minden olyan autó kisautó-verziója kell, ami a 80-asokban létezett. Ez a Ritmo sem kivétel :)

Ikarus 256 írta...

Úgy néz ki, hogy ez a Ritmo kivétel nélkül mindenkinek tetszik. :-)

Névtelen írta...

Érdekesség vagy inkább gyártási hiba, hogy a jobb első ajtó kilincs fordítva került kialakításra, de mindegyik autónál, mivel az én kezemben is volt egy piros, onnan tudom! Sajnálatos, amúgy nagyon hangulatos darab, az ilyen korú Majorette-ek tetszenek nekem is.

Ikarus 256 írta...

Inkább a jobb hátsó, de tényleg fordítva van. Nem is vettem észre.