A vizsgákon túl, de a következő féléven még innen egy olyan darabot szeretnék bemutatni, ami nem rég került a gyűjteményembe, és be is lépett a "legszebb darabjaim" közé. A CY-18-ról a Convoy Project nem ír részleteket, még csak variációkat sem listáz, csak annyit jelez, hogy volt ilyen. A Matchbox Forum ezzel szemben 7 verziót is felsorakoztat. (A felső legördülő menüben válasszátok ki a "CY018A: Scania Double Container Truck"-ot, aztán "Confirm".) A gondolatmenetet itt most megszakítom, hogy az eredeti vontatóról essen néhány gondolat, mielőtt kivesézném a Matchbox-ot.
A mai Scania vállalat két cégre vezethető vissza, az 1900-ban alapított Maskinsfabriks Aktiebolaget Scania - Scania Gépgyártó Rt. - és az 1891-ben létrehozott Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje - Södertälje-i Vasútikocsi Gyártó Rt. Az utóbbi Vabis-ként létezett, ami a gyár nevéből származó mozaikszó. A Scania 1902-ben a malmöi Scania kéthengeres, 15 LE-s, 1,5 tonnás szállítókapacitású teherautót gyártott. Ezzel egyidőben a Vabis megkezdte a 9 lóerős teherautójának tesztelését. 1911-ben a két vállalat összeforrt, és Scania-Vabis-ként élt tovább.
Most ugrunk kicsit az időben, 1968-ban a Vabis felirat lekerül a teherautókról, csak a Scania név marad a hűtőrácsokon. Még ebben az évben fúzióra lépnek a szintén svéd Saab-bal, ezután Saab-Scania lett a cég neve. 1968-ban tért át a Scania a 2004-ig használt típuselnevezésre, az első - első két - számjegy a motor lökettérfogatára utalt literben, az utolsó szám a sorozatot jelentette. 1974-ben jelent meg az 1-es széria, amit 1980-ban követett a 2-es sorozat.
Már ekkor megpróbálták minél több azonos alkatrészből összeépíteni a különböző típusú teherautóikat, ezzel is csökkentve a költségeket. Ez annyira sikerült, hogy a 2-es széria csőrös és könnyebb, sima homlokfalú teherautók is ugyanazt a fülkét kapták, mint a legnagyobb társuk, igaz lejjebb ültetve. A típusjelzésben kis változás történt: a számok mögé 'M', 'H' vagy 'E' betű került, attól függően, hogy közepes (medium), nagy (heavy) vagy extra nagy volt a terhelhetősége, a csőrösök pedig kaptak egy 'T' betűt a típusszám elé. 1982-ben egy új 14 literes, V8-as motort fejlesztettek ki, ami 420 lőerőre volt képes. A 80-as években a teherautóknál is egyre nagyobb szerepet kapott az elektronika, így a Scania-nál is megjelentek addig ismeretlen jelentésű hárombetűs berendezések, mint a CAG (elektromos sebességváltó), ABS (elektromos blokkolásgátló) és EDC (elektromos üzemanyag befecskendező rendszer).
A mai Scania vállalat két cégre vezethető vissza, az 1900-ban alapított Maskinsfabriks Aktiebolaget Scania - Scania Gépgyártó Rt. - és az 1891-ben létrehozott Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje - Södertälje-i Vasútikocsi Gyártó Rt. Az utóbbi Vabis-ként létezett, ami a gyár nevéből származó mozaikszó. A Scania 1902-ben a malmöi Scania kéthengeres, 15 LE-s, 1,5 tonnás szállítókapacitású teherautót gyártott. Ezzel egyidőben a Vabis megkezdte a 9 lóerős teherautójának tesztelését. 1911-ben a két vállalat összeforrt, és Scania-Vabis-ként élt tovább.
Most ugrunk kicsit az időben, 1968-ban a Vabis felirat lekerül a teherautókról, csak a Scania név marad a hűtőrácsokon. Még ebben az évben fúzióra lépnek a szintén svéd Saab-bal, ezután Saab-Scania lett a cég neve. 1968-ban tért át a Scania a 2004-ig használt típuselnevezésre, az első - első két - számjegy a motor lökettérfogatára utalt literben, az utolsó szám a sorozatot jelentette. 1974-ben jelent meg az 1-es széria, amit 1980-ban követett a 2-es sorozat.
Már ekkor megpróbálták minél több azonos alkatrészből összeépíteni a különböző típusú teherautóikat, ezzel is csökkentve a költségeket. Ez annyira sikerült, hogy a 2-es széria csőrös és könnyebb, sima homlokfalú teherautók is ugyanazt a fülkét kapták, mint a legnagyobb társuk, igaz lejjebb ültetve. A típusjelzésben kis változás történt: a számok mögé 'M', 'H' vagy 'E' betű került, attól függően, hogy közepes (medium), nagy (heavy) vagy extra nagy volt a terhelhetősége, a csőrösök pedig kaptak egy 'T' betűt a típusszám elé. 1982-ben egy új 14 literes, V8-as motort fejlesztettek ki, ami 420 lőerőre volt képes. A 80-as években a teherautóknál is egyre nagyobb szerepet kapott az elektronika, így a Scania-nál is megjelentek addig ismeretlen jelentésű hárombetűs berendezések, mint a CAG (elektromos sebességváltó), ABS (elektromos blokkolásgátló) és EDC (elektromos üzemanyag befecskendező rendszer).
1988-ban jött az újabb generációváltás, megjelent a 3-as széria, ami kívülről nagyon hasonlított a 2-esre. A típusjelzés mellé, a hűtőrácsra felkerült még a 10-re kerekített teljesítmény lóerőben. 1995-ben került bevezetésre a 4-es sorozat, amit 2005-ben követett az 5-ös, aminél már nem használták ezt a típusjelzést. Maradt a teljesítmény, és elébiggyesztettek egy betűt, attól függően, hogy távolsági fuvarokhoz (R,G) vagy áruterítésre(P) készült. 2005. októberében leállították a csőrös kamionok gyártását, így T jelzésűt nem készítenek többé. Az ok az irántuk való kereslet csökkenése volt.
Egy kis érdekesség a történet zárásaként: A Scania név egy dél svédországi tartomány, Schonen - Malmö a tartomány fővárosa - latin nevéből származik. A griff madár sem kerülhetett véletlenül a márkajelzésre, mivel a tartomány címerében is ennek a - természetes körülmények között igen ritkán előforduló - madárnak a feje szerepel.
A 2-es szériával azért foglalkoztam többet, mert a most következő modellben a Matchbox is azt a sorozatot mintázta meg, és használta fel a CY-18 szerelvényhez. Ez nem más, mint egy T142-es Scania. Nem hiába feszegettem a típusjelzést, mert sok mindent meg lehet tudni belőle. Például a Matchbox-Scania egy csőrös kamion, mivel 'T' van a számok előtt - ok, ez a képeken is látszik -, a 2-es sorozatból való, mert kettes az utolsó számjegy és megkapta a legnagyobb, 14 literes motort, tehát 420 LE-vel rendelkezett. Nem is rossz négy karakterből.
A kis Scania-n majdnem minden olyan, mint az eredetin, igazán szép darab. Bár az elejére került rács nem sokat enged látni a hűtőrácsból, de aki látott már ilyent eredeti méreteiben, az felismeri a kamiont. Nem spórolták el a fülke mögött magasodó kipufogót és légszűrőt sem, sőt a jobboldali légterelőn még a szűrő "légzőnyílása" is látszik. Az egyetlen apróság, ami hiányzik róla a lépcső, amin fel lehetne jutni a kabinba.
A nyerges alján 1985-ös "születési év" szerepel, ami egybeesik az első megjelenésének évével is. A Scania is azon Convoy-kamionokhoz tartozik, amik megjelentek az 1-75 sorozatban is. A premiermodell 1986-ig szerepelt MB-71-ként Európában, és MB-8-ként az USA-ban. Nekem egy amerikai dobozos változatom van meg ebből a változatból. A vontató alapszíne fehér, és az oldalán piros, sárga és narancssárga csíkok futnak.
A második verzió - 1987-88-ig Európában MB-71, 1987-89-ig USA-ban MB-8 - kék színű lett, de a csíkokat megörökölte az elődtől. Tommival ellentétben nekem ez még hiányzik a gyűjteményemből.
1990-ben egy időre eltűnik az 1-75 sorozatból. 1999-ben a Matteltől kap még egy esélyt - akkor már MB-61 -, és megmutatja magát - szerintem - a legszebb festéssel, ezüstszínben, fekete és piros csíkkal az oldalán. Ez persze semmit sem érne a "Scania T142" felirat nélkül és a légterelők felső csücskében lévő Scania logo nélkül. A baloldali üzemanyagtartály fölé még egy tűzveszélyre figyelmeztető ábrát is kapott. Ennél már csak egy olyan verzió lenne szebb, amin egy hatalmas griff fej takarná be a hálófülke oldalait.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy 2002-ben is megjelent egy Coca Cola grafikás Scania, de annak már idétlen kerekei vannak, és a fülke belterét egyszerűen megspórolták egy átlátszatlan fekete szélvédővel. Ilyenem még nincs, de nem is kell mindenáron.
Az utolsó kamion mára az, amiért ez az egész íródott, a CY-18 Scania Double Container Truck. Nekem a "Varta" feliratos változata van meg, ami a Matchbox Forum szerint a CY-18 első verziója volt. A félpót egy Articulated Trailer, amin két konténer pihen. Az ajtóikat sajnos nem lehet nyitni, mint a CY-28-as Mack esetében már tárgyaltam korábban.
Erre a vontatóra is hasonló minta került, mint a legelső modellre. Annyira hasonló, hogy csak a színei nem azonosak, a forma teljesen megegyezik. Körülnéztem itthon, hogy van-e még ilyen grafikával megáldott Scania-m, és van. Nem is egy. A kutatás eredményről készült kép lejjebb.
A Fork Lift Truck boldogan emelgeti a konténereket. (Ez a mondat olyan lett, mintha a "Thomas, a gőzmozdony" c. mesében mondaná a narrátor. Bocs érte!)
Balról jobbra: CY-16 (Ribena), CY-18 (Varta), CY-17 (Amoco), MB-8, CY-16 (Duckhams Oils)
A vontatók hátulról: kipufogó, légszűrő. Szép!
Balról jobbra: CY-16 (Ribena), CY-18 (Varta), CY-17 (Amoco), MB-8, CY-16 (Duckhams Oils)
A vontatók hátulról: kipufogó, légszűrő. Szép!
A történeti részt innen kapartam össze:
10 megjegyzés:
Remek post, megy is ki a "best of"-ba. A csőrös kamionok iránti kereslet visszaesésének egy prózai oka van: méretkorlátozás. Eleinte csak az nyomott a latban, hogy Európa északi részén, vagy Írországban, nagyon sokat utaznak a kamionok komphajókon. Ezeken a pótkocsis kamionok szállításáért többet kellett fizetni, mert nyilvánvalóan több helyet foglaltak, mint a nyergesvontatók. Szóval ezért ritkultak meg ezek a nemzetközi fuvarozásban. Aztán ugyanezért, ugyanerre a sorsra jutottak a csőrösök is, végül aztán jött az EU, aki megmondta, hogy milyen hosszú legyen egy kamion.
Az ezüst színű verzió gyönyörű, még nem is láttam ilyet, mint ahogy a Coca-Colás borzalmat sem láttam még - én konkrétan egy fillért nem adnék érte.
Köszi!:-)
A méretkorlátozásról tudtam, de a kompos dologról nem. Köszi az infót!
Egyszer majdnem vettem egyet. Majd akkor jöhet, ha a kék már meg van, de akkor is "óccsón"!!!
Szerintem is a '99-es a legszebb, és szerintem is a piros valami borzalom.
Én egyszer utaztam egy ilyenbe nagybátyámmal egy fuvarba, mert ő fuvarozó. Hát nem mondhatom, hogy nem élveztem :-) Igaz, még csak kb.10 éves voltam...
Akkor ezen sem veszünk össze!
Amúgy irigyellek a Scania-s utazásért! Mázlist. :-)
De, hogy azért cukkoljalak kicsit: az utolsó választáskor a szegfűs párt egy Kenworth W900-zal járta az országot. És amikor mohácson voltak bekéretőztem a fülkébe. Iszonyat jó! Na, majd talán egy újabb Kenworth postnál kaptok a fotókból. :-)
Már a boltban vannak a z idei best of britishek.Eddig már mindegyikkel találkoztam boltban vagy vaterán.Már lehet vadászni.Az austin mini van már haza is kisért:)
Biztos, hogy újak azok? csak azért, mert Vaterán nem találkoztam velük. Tegyél fel róla képet, vagy linkelj egyet, mert érdekel a dolog.
Nálunk totális pangás van az üzletekben. De ahogy nézem a fórumot, az egész országra jellemző a dolog...:-(
Na, láttam én is kettőt belőle Vaterán. Szinte hihetetlen a dolog, mert még a Matchbox Forum-on sincs kép róluk.
Szerintem is.eddige ezekkel találokoztam:
Austin Mini Van cora/otthon
Ford Transit cora
Bentley Continental Gt cora/vatera
Morgan Aeromax vatera
Routamaster Bus vatera
Tractor cora
Remélhetőleg hozzám fog kerülni az Aeromax:)
javítok az e-type is fent van vaterán:)
Rajta vagyok én is az ügyön. Már voltam Intersparban, de oda csak Hot Wheels jött.
Megjegyzés küldése