2010. július 21., szerda

MB-65 Claas Combine Harvester

Négy hónapos távollét után újra jelentkezem. E hosszú szünet utáni első bejegyzés tárgya egy kombájn lesz, tekintettel az aratási időszakra.
Areh és a Matchbox Forum szerint 1967-ben jelent meg először a Claas Combine Harvester 65-ös sorszámmal. Nagyon tetszik, mert millió apró részletet jelenítettek meg rajta, ami az eredetin is látható.

A Matchbox mintájául egy Claas Matador szolgált. Az alap kivitelt 1962-től 1968-ig készítette a német gyártó, a Gigantot 1960-tól 1969-ig. A kisebb-ben négyhengeres Claas motor, a nagyobb-ban hathengeres Perkins dolgozott.

Most kanyarodjunk vissza a Matchbox részletességéhez. Rögtön az elején elsütném az egyetlen hibáját: nincs kormánya. Kicsit zavaró, de a 10 évvel későbbi kombájnjára sem tett a Matchbox kormányt.
Innen csak dicséret jön: A vágóasztal baloldalán kialakították a csiga hajtásának burkolatát, bár csiga nem került bele, de ebben a méretarányban ez nem is fontos, a motolla a lényeg, az a látványosabb. Ez egyébként forog, ha szőnyegen játszunk a kombájnnal. Kemény felületen pl. parkettán nem ér le a talajra, így áll. A vágóasztalt valóságban két munkahenger emeli és süllyeszti, amik a ferdefelhordó alá vannak szerelve. Nem igazán látszik, mert az első kerekek takarják, de ezeket is megvalósította a Matchbox a kis Claason. Ha már említettem a kerekeit, hátra apró gombkereket kapott, előre sárga keréktárcsát igazi gumi abroncsokkal. A gép baloldalán továbbhaladva fent a kihordócsiga mögött a magtartályt láthatjuk. A csiga alatti burkolatok takarásában szíjtárcsák és szíjak húzódnak meg az eredeti gépen. Két tárcsát nem fed le ez a burkolat, ezekkel már találkozunk a Matchboxon is szíjjal együtt. A hátsó kerék fölött az üzemanyagtartály domborodik a felfogatásához szükséges pántokkal és a töltőnyílással. A gép vége felé még egy létrát találunk. A jobboldala sem kevésbé részletes, egy elég sűrűn rácsozott rosta és pár ablakszerű elem került ide, amik valószínű szerelőnyílások lehetnek. A motornál a hűtő megkapta a kombájnokon szokásos rácsos borítást. Az első kerék felett két kaparólapos felhordó van, a hosszabb a megtisztított magot a magtartályba viszi, a rövidebb pedig a cséplődobra juttatja vissza a terményt, amit még nem sikerült teljesen kicsépelni.
Az eleje felé azt írtam, hogy egy hibája van. Na, jó talán van még valami: a piros színe. Sok-sok képet megnéztem, de piros Matadort, sőt piros Claast sem láttam, mind zöld, szürke vagy sárga. Ettől persze lehetett, de a Matchbox színösszeállítása - minden piros, sárga kerékkel - inkább jellemző a Massey Ferguson termékeire.

MB-65 Claas Combine Harvester. Elég kopott, ezért tervben van egy másik beszerzése ez mellé.

A baloldala

Jobbról

Ez a kép csak azért készült, hogy a vágóasztalt mozgató munkahengereket meg tudjam mutatni.

Annak ellenére, a többség nem kedveli a Matchbox mezőgazdasági gépeit, bízom benne, hogy sikerült úgy bemutatnom ezt a modellt, hogy egy kicsit más szemmel nézzetek rá.


A bejegyzés megírásában segítségemre voltak az alábbi oldalak:

10 megjegyzés:

Andrew0807 írta...

Jó kis poszt!És jó újra hallani felőled!

Andrew0807 írta...

Még valami:

http://mcustomsgarage.blogspot.com/

A linkek között a te oldalad címe is ott van! :)

porsche írta...

Örülök, hogy "visszatértél" ;-)
Kicsit most már tényleg más szemmel nézek re, de nekem a kombájnosdi kimerül egy kis Landwirtschaft szimezésben néhanapján.

Ikarus 256 írta...

Köszönöm a szíves fogadtatást!:-) Bízom benne, hogy a következő poszt nem 4 hónap múlva készül el.

Andrew0807: Vettem a lapot! :-)

Porsche: Lehet, hogy változtatok a terven, mert úgy szándékoztam, hogy most pár mezőgazdasági gép jön, de úgy látom tömény lenne. :-)

Sam. Joe írta...

Na igen, aki ért valamihez, az ért valamihez! Remek post. (A CAPTCHA azt akarja tőlem, hogy "bopina". Ti értitek az elejét?)

Ikarus 256 írta...

Sam.Joe: Köszi!

Tommi írta...

Jó poszt! És tényleg jó tudni, hogy megvagy még!

Én amúgy maximum a Farmville-ben mezőgazdászkodom. :-)

Ikarus 256 írta...

Tommi: Köszi!
Én is visszatértem kicsit a farmozáshoz vizsgák után, de most az igazi parasztkodás elvette az időmet, a kedvemet és az energiámat is hozzá.

Névtelen írta...

Szia! Látom, elég régi a cikk, de hátha tudsz segíteni. Nem igazán értek hozzá, ezért kérdezlek, hogy kb. mennyit érhet. Lepasszolnám, de fillérekért azért nem akarom eladni. hasonlóan kopott, mint a képeken. Köszi a segítséget!!! Zita

Ikarus 256 írta...

Szia Zita!
Egy külföldi gyűjtő szerint 4-600 Ft-ot is érhet egy kopott verzió, de egyáltalán nem biztos, hogy kapsz érte ennyit. Azt szoktuk mondani, hogy minden annyit ér, amennyit megadnak érte.