2009. október 23., péntek

N°39 Ford Tractor & N°40 Hay Trailer

Eljött az idő, hogy én is bemutassak kettőt a számos - hét - Regular Wheel Matchboxom közül. Azért mindjárt kettőt, mert ők igazán párban érnek egyet, mint Stan és Pan vagy Tom és Jerry meg még néhány hasonló páros. A történetem két főszereplője szám- és betűrendben: N°39 Ford Tractor és N°40 Hay Trailer.


Ford Tractor és Hay Trailer

A traktor és a pótkocsi az 1968-as katalógus újdonságai közt

N°39 Ford Tractor
Ha a kutatómunkám helyes eredményekkel zárult, akkor a Matchbox a Ford Dexta 2000-s modellje alapján készült. Egy finn traktor-adatbázis adatai szerint 1964-től 1968-ig gyártotta a Ford ezt a traktort. Az orrában egy 2590 köbcentis, háromhengeres motor került, amiben 39 ló ereje párosult 124 Nm nyomatékkal. Az erőátvitelt egy hatsebességes váltóval oldotta meg a Ford, két hátrameneti fokozattal. A traktor végsebessége 28 km/h - így 0-100 km/h-s gyorsulásról nem beszélhetünk. (A fenti linkek egyikére mindenkinek kötelező rákattintani, mert elég sok időmbe telt, mire újra megtaláltam az oldalt!)

Ford Dexta 2000

Sárga maszkkal nem találtam másik képen Ford traktort


A Ford Tractor 1967-ben jelent meg először az akkoriban Matchbox Series-nek nevezett sorozatban, de csak az 1968-as katalógusban szerepel először, mint újdonság. A kép alá megjegyzésként odaírták, hogy '67 második felétől kapható. Az én Fordomnak sárga motorháztetője van és világoskékre festették a motort, ülést, és a sárvédőket. Charlie Mack szerint ez a harmadik színvariáció a négyből. Létezett még teljesen kék és teljesen narancssárga változat és egy olyan, aminek sárga motorháztetőhöz sötétkékre fújták a sárvédőit.
A festék alól az eredetivel egyező formák tűnnek elő. A motorháztető nagyon aprólékos, és külön darabból készült. A hűtőrácsba süllyesztették a lámpáit, fölé pedig Ford felirat került. Ezen kívül még a motorháztető két oldalára is elhelyeztek egy-egy márkajelzést. A tetején egy lyukon keresztül áll ki a kipufogó, ami már az alváz része. A traktor alsó fele sem rosszabb kialakítású, a motort és a hozzá tartozó alkatrészeket is igényesen kidolgozták a Matchbox mérnökei. A felniken igazi gumiabroncsok feszülnek, elöl hosszirányú mintázatúak, hátul terepmintásak. A hátsó gumik oldalfalára "Lesney England" feliratot sütötték be nagyjából 40 éve. Korábban volt már egy ilyen traktorom - még Apáé volt -, de annak már eljátszotta/eljátszottam az első gumijait, és idegen gyártmányú széles "papucsokkal" volt helyettesítve. Nagyobb baja volt, hogy a műanyag kormánya letört, ami ezen szerencsére hiánytalanul megtalálható. A traktor hátulja eredetileg is egyszerű, függesztőkarokat ebben a méretarányban játékra fölösleges készíteni, 1967-ben pedig nem is lehetett ez egyszerű, ezért úgy gondolom, hogy bőven elég a kampó a Ford végén. A lényeg, hogy lehessen vele vontatni pótkocsit.

N°39 - Ford Tractor. 1972-ben adták ki utoljára. Hűtőrácsba süllyesztett lámpák és Ford feliratok.

Gyönyörű, aprólékos munka balról...

... és jobbról.

Egy egyszerű kampó zárja a traktort hátulról.

N°40 Hay Trailer
Magyarul szénás kocsinak lehetne nevezni. A plató elejébe és hátuljába állított sárga műanyag rácsok lehetővé is tennék a széna pótkocsira való felhalmozását. Az oldalfalak alacsonyak és kicsit kifelé dőlnek. A kerekei olyanok, mint a traktor kisebb kerekei, és szintén igazi gumikkal szerelték. Sajnos ezek már kicsit megkeményedtek, így szeretnek lepottyanni a felnikről. A vonórúd forgózsámolyban végződik, de kicsit nehezen fordul. A pótkocsihoz nagyon szép állapotú dobozom van, ami szerint a Hay Trailerem abban az évben új modell volt. Mivel a megjelenésének körülményei egyeznek a Ford Tractor történetével, ezért valószínű, hogy 1967-es a pótkocsim.

N°40 Hay Trailer - 1971-ben jelent meg utoljára

A pótkocsi kerekéről a gumik néha lecsúsznak.

Nem tudom, hogy melyik típusú doboz, de szép. A doboz szerint 1967-ben gyárthatták.

Egy hasonló pótkocsi



Linkek:
Areh gyűjteménye: Ford Tractor, Hay Trailer
Képek egy szépen felújított Ford Dexta 2000-asról
Ford 2000/3000/4000/5000 modellek a bizonyos finn oldalról: www.konedata.net

7 megjegyzés:

Névtelen írta...

Mindig is tetszett ez a traktor. Nekem is van egy olyan TP-m, amiben egy Hay-Trailer van, csak az TP-002:
http://areh.de/HTML/Cat474.html

Ikarus 256 írta...

Ez a TP párosítás valahogy sosem tetszett: hogy lehet egy V8-as traktor után ilyen kis pótkocsit akasztani?

Névtelen írta...

Hát, úgy, hogy rajta van Fekete Laci ;-) Az izma lenyomná a platót... XD

Sam. Joe írta...

Nagyon szép cucc! Gratulálok! A doboz amúgy Type-E.

Ikarus 256 írta...

SamJoe: Köszi a doboz típust! Akkor keresek a Ford Tractorhoz egy Type-E dobozt. :-)

RÁJEN írta...

Hasznát venném egy ilyen párosnak a Facebook-os FarmVille-ben :)

Ikarus 256 írta...

Rájen: Hát te is? Barátnőm is örökké parasztkodik. :-)