2008. május 19., hétfő

A név kötelez! - Ikarus Coach


A Matchbox-okon kívül van még egy hóbortom, a buszok, azon belül is inkább a magyar buszok. Ebbe pedig beletartozik ugyebár az Ikarus is. Szerencsém van, mert a kettő találkozik egy modellben, ez a modell az Ikarus 325. A Matchbox sorozatban Ikarus Coach néven jelent meg, MB-67-ként. Először az 1986-os katalógusban szerepel az újdonságok között, a "VOYAGER" feliratos változat, narancssárga tetővel és narancssárga-kék csíkokkal az oldalán.

A busz alvázán is - csodák csodájára - 1986-os dátum szerepel (Made in Macau). Az én "VOYAGER"-es Ikarus-om kissé kopott, de nem tudtam otthagyni, amikor megláttam, mert nagyon hasonlít az eredetire. A busz hátfala, a tető, a klíma a tető hátsó részén, a homlokfal és az oldala is nagyon szép.


Az 1988-as katalógusban új színvariációval jelent meg az Ikarus, ami 1989-ben került a "VOYAGER" helyére. Ez "CITY LINE tourist" felirattal, zöld csíkokkal az oldalán és zöld tetővel került kiadásra. Az enyémének a dobozán 1990-es dátum szerepel, és ezt már Kínában gyártották.

Szépen kidolgozott, valósághű hátfal

A következő darab egy "ESPAŇA" logós Ikarus. Ez a modell 1992-ben váltotta fel a zöld elődjét, de az enyémének a bliszterén 1996-os dátum szerepel. Bliszterben van és abban is marad (NRFB).

Az utolsó Ikarus-om tetszik a legjobban. Erre "Ikarus" felirat került barna csíkokkal. Az alján Made in Macau áll és persze a debütálás évszáma - 1986. Ezt a modellt nem találtam meg egyik katalógusban sem és Areh sem tud segíteni ez ügyben. Ebből arra következtetek - lehet, hogy rosszul -, hogy ez talán egy német sorozatban jött ki és nincs külön német katalógusom.

Az Ikarus 1998-ig volt a Matchbox 1-75 sorozatában.

A 325-ös Ikarus 30 ülőhellyel rendelkező távolsági midibusznak készült elsősorban exportra. 1986-ban kezdték gyártani pont, mint a Matchbox. Az alábbi képen egy másik ajtóelrendezésű (1-1-0) busz látható, de információm szerint gyártották olyan ajtókiosztással is, mint a Matchbox (1-0-1). (Kommentek között az "Információm Forrása".)

Ikarus 325

10 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nagyon jó ez a kis oldal, gratulálok hozzá! Ennyire szépen összeszedni a Matchbox Ikarusok festési sémáit nem semmi. (Bár nekem csak a Voyager és az Espana van meg, és Ikarus feliratost még nem is láttam. Hol szerezted?)
Néhány kiegészítés: szerintem az eltérések annak köszönhetők, hogy ez a modell nem a 365-öst, hanem a 325-öst ábrázolja, ami az Ikarusnál is 86-ban jelent meg. Ez rövidebb volt: 11 m helyett csak 8,9 m, amúgy nagyon hasonlóan nézett ki. Ami más volt rajta, az az oldalsó rácsos ajtó, a kevesebb csomagtartó ajtószárny, és ez nem 48, hanem csak 30 üléses volt. Érdekes, hogy a Matchbox modellje is 30 üléses, és jobban megnézve az arányai (hossz-magasság) is jobban hasonlítanak a 325-ösre. De ez semmit nem von le az értékéből, sőt, még hozzátesz.
Érdekesség, hogy 84-ben volt egy prototípus, 300 K1 néven, ami a későbbi 386-os elődje volt. És ennek a vezető mellett valóban volt ajtaja, éppen úgy, mint a maketten!
Ha jól tudom, a 325-ös kétféle verzióban készült: az egyiknek a hátsó ajtaja a hátsó tengely elé, míg a korai példányoknak a hátsó tengely mögé került. Ezt később elvetették, mert instabillá tette a buszt. Néhány példányát az Egyesült államokba szállították, mely Rába helyett Cummins, ill. Detroit Diesel Allison motorokkal volt szerelve és ezeknek is volt vezetőajtaja. Szerintem a Matchbox modellezői ezt vehették alapul.

Ikarus 256 írta...

Köszönöm a gratulációt!
Az Ikarus feliratos buszt Vaterán vettem. Sajnos elég ritkán kerül fel oda ez a verzió.
Tetszik a történeted a busszal kapcsolatban, sőt még újat is mondtál nekem, mert 325-ös modellről még nem is hallottam.
Azért gondoltam, hogy 365-ös, mert a busz alján 1:140-es méretarány van feltüntetve, és ezzel számolva közel 11 méter jönne ki valóságos hosszra. Ha viszont a 325-ös méreteivel számolunk, akkor kb. 1:114-es kicsinyítés jön ki. Ettől függetlenül én inkább neked hiszek, a Matchbox ilyen téren elég szétszórt volt. Javítom is lassan a postokat.
Köszi az infókat!

Nyirő Norbert írta...

Én köszönöm neked, hogy megjelentetted. Egy kedves barátom a székesfehérvári Ikarus gyár üzemorvosa volt 1978-tól egészen a gyár bezárásáig, az információim jelentős része tőle származik.
Egyébként az első élményem a 300-as sorozattal valamikor 1987-88-ban volt, amikor még iskolásként egy hosszabb táborozásra vittek minket az MTV 365-ösével. Később aztán, 99-ben az MTV-hez kerültem dolgozni és akkor többször is volt alkalmam utazni ezzel a busszal, melynek érdekessége az volt, hogy extraként légkondit kapott, kitolható belső üléseket és Cummins hatnengeres diesel motor hajtotta. Nem tudom, vajon üzemben van-e még ez a busz, de pár kép található róla a neten, ha rákeresel a Google-ban.
Azóta bővült a gyűjteményem: a Vaterán sikerült kifognom egy majdnem kifogástalan állapotú zöld Tourist feliratosat. Ráadásul fillérekért...
A mérettel kapcsolatban: nekem eddig eszembe sem jutott lecentizni, de este otthon megteszem és megírom neked a tapasztalataimat. A hossza mellett kíváncsi vagyok ugyanis a szélességére is, abból ténylegesen ki kell derüljön az arány. Mindkét eredeti modell szélessége ugyanis 2,5 m volt.
Üdv: Norci

Norbert Lőrinc írta...

Nos, ahogy ígértem:
Hazaérve alaposan leméricskéltem a kisbuszt, egy tizedmilliméter precizitású hézagmérő segítségével, majd elkezdtem számolni. Bevallom, az eredmény engem is meglepett. A Matchbox Ikarus pontos hossza 82,7 mm; a szélessége kereken 27 mm, a magassága légkondi nélkül, de a kerekeket belemérve 33,5 mm. Ha elhisszük az 1:140-es méretarányt, ami rá van írva, akkor a hossza 11 és fél méter lenne, a szélessége 3 méter és 78 cm, a magassága pedig 4 méter 69 cm!!! Ebből látszik, hogy a megadott méretarány nem jó. Ha a szélességet veszem alapnak, amely mindegyik 300-as Ikarusnál kereken 2,5 m volt, akkor másféllel osztanom kell az arányokat, így ehhez a szélességhez 7 méter és 72 cm hossz, ill. 3 méter 31 cm magasság jön ki. Ez teljesen igazolja a feltevésemet, hiszen a 325-ös magassága 3 méter 47 cm volt, itt mindössze 16 cm az eltérés (a légkondit beleszámítva abszolút stiimmel!!!), hosszban viszont még így is túl rövid, hiszen a 325-ösök hossza is több mint 8 és fél méter volt.
Egy másik dolog, ami ezt igazolja, az utastér berendezése. Láttam, Te is megnézted a buszok honlapját, melyen látható fotó mindkét típus utasteréről. És az ülések elrendezése tényleg a 325-ösét tükrözi, teljesen híven, vagyis hátul hiányzik az "ötös ülés".
Ami viszont sehogy sem stimmel, az a kipufogó. Ennek ugyanis bal oldalt van, míg tudomásom szerint mind a Rába, mind a Detroit Diesel, mind a Cummins motorosoknak jobb oldalt volt. De azt hiszem, ez már tényleg kákán csomót keresés, így el kell néznünk a Matchboxnak ezt a dolgot, ez a busz így is nagyon szép és az egyik legéletszerűbb Matchbox termék, amivel valaha találkoztam. :-)
Amit viszont mindmáig nem tudtam megfejteni: mi lehet elöl a hűtőmaszk jobb oldalán az a kis kocka? Ilyesmit egyik 300-as modellen sem láttam. Talán Te tudod a választ...
Üdv: Norci

Ikarus 256 írta...

Norci:
Nekem is kb. ezek az adatok jöttek ki, amikor felhívtad a figyelmemet arra, hogy ez 325-ös és nem 365-ös.
A kipufogón nem szabad fennakadnunk, korábban volt olyan Matchbox busz, amiből egy komplett oszlopközt (egy ablakot) kihagytak - http://areh.de/HTML/Bas219.html.
Az első rácson lévő "táblára" nekem sem sikerült rájönni, hogy mi lehet, talán márkajelzésnek szánták, mert általában az is baloldalt van.

Üdv:
Ikarus256

Norbert Lőrinc írta...

Még jobban utánajártam ezeknek a buszoknak, mind az eredetiknek, mind a Matchbox- verziónak és egy nagyon érdekes dologra jöttem rá. A legvalószínűbb az, hogy a Matchboxot tervező mérnökök két típus rajzait szerezték meg 86-ban és gyúrták össze, így jött létre ez a bizonyos Coach. A méretaránya ugyanis, amint azt kiszámoltuk, egyértelműen a 325-ösre utal, ezt tükrözi az ülések száma és elrendezése is. Ám a külső jegyeivel kapcsolatban itt egy érdekes felfedezés: a oldalon találtam pár fotót a 300-as sorozat prototípusáról, a 300 K1-ről. Döbbenetes dolog, de tökéletesen látható a bal oldali vezetőajtó a kerék előtt, mögötte az ominózus rácsos ládaajtó(!), jobb oldalt az első kerék mögött a kihajtható kisajtó (talán a gázolaj-betöltőnyílást takarja), és a fő ajtón alul a kisablak előtt az a kis kettős rács is, amely egyik 300-ason sem volt meg, de a Matchbox modellen ott van az is. (Egyszerűen döbbenetes!!!) A hátulját nézve pedig: ennél a típusnál tényleg bal oldalt volt a kipufogó, mely a későbbi összes típusnál jobbra ment át! Ja, és még egy apróság, a hűtőrács: a képek alapján jó volt a feltevésed, a prototípus márkajelzése tényleg ott volt, ahol a Matchbox kis kockája...
Sajnos a 300 K1-ről semmi konkrét adatot nem találtam, a honlap is csak ennyit ír róla: "Az Ikarus 300 K1 a 300-as széria egyik prototípusa, 1984-ben mutatkozott be, nagy valószínűséggel ez a típus lett az Ikarus 386." A 386-osról ezt írják: "Kevés példány fut belőle Magyarország útjain, mégis a járművek mind egyediek, alvázra, vagy önhordó karosszériára építik, különböző motorral, különböző felszereltséggel rendelkeznek." Ám e típus hossza kerek 12 m volt és 49 utast szállított, így a méretek nem stimmelnek.
Talán a Matchbox tervezőinek asztalára a 300 K1 fényképei és a 325-ös műszaki adatai kerülhettek és ebből alkothatták meg a modellt, nem tudom. Mindenesetre az tény, hogy rengeteg változatban készült, talán még téged is meglep ez a lap, melyen az összes gyártott verzió adatai megtalálhatók:

Ikarus 256 írta...

Elég sok mindent tudtál meg róla! :-) Ezek alapján elképzelhető az elméleted.
A megjegyzésed végéről lemaradt a link!

Norbert Lőrinc írta...

Bocs, ezek szerint lecsúszott! :)
Ez az: www.mbxforum.com/11-Catalogs/02-MB75/MB75.../MI170.doc

Egyébként tettem egy újabb nagyon nagy felfedezést: ez az angol E-bay. (talán ezt nem reklám leírni) Ott rengeteg Ikarus Coach van, több mint húszat találtam, sok közülük gyári állapotú, kicsomagolatlan és a többségüknél egy fontról (kb. 300 Ft) indul a licit. Mivel a kutya sem licitál rájuk, jó eséllyel ennyire olcsón meg is lehet szerezni. A szállítás légipostán kb. 3 font, de még így is 1200 Ft körüli összegért hozzá lehet jutni egy gyári állapotú modellhez. Találtam fent Ikarusos feliratút is, de az stipistopi! :))

Norbert Lőrinc írta...

Sajnos az Ikarus feliratúról lecsúsztam. :-(
De találtam egy eredeti, teljesen originál "made in Macau" Voyager-est, bliszterben, kibontatlanul. Sikerült a kikiáltási áron, 1 fontért megszereznem. A csomag 2 napon belül megérkezett Angliából. Hihetetlen, hogy zsír új, kicsomagolatlan példányokat lehet még szerezni ebből a típusból, pláne, hogy ennyiért!!!
Egy újabb érdekesség: a busz alján ugye ez áll: C 1986 MADE IN MACAU. A bliszteren viszont ez: C 1981 MATCHBOX INT'L LTD. MADE IN MACAU
Ez elgondolkodtató. Vajon most 86-ban, vagy 81-ben szerezték a tervet? És mikor kezdték gyártani?
A buszok honlapján a 300K1 mellett 84-es évszám van. Vajon annak a terve meglehetett már 81-ben? Csupa rejtély, szóval egyre izgalmasabb ez a bizonyos Ikarus Coach.

Ikarus 256 írta...

Kár az Ikarus feliratosért, mert az belőle a legszebb verzió.
A bliszter feliratát én sem értem igazán, mert inkább a csomagoláson van későbbi dátum, mint az alvázon, mert az alváz öntőformáját nem változtatták, maximum a gyártás helyét írták át rajta.