2008. május 19., hétfő

Mercedes-Benz E - Matchbox vs. SIKU

Eddig még nem hasonlítottam össze két különböző játékgyártó modelljeit, most ezt szeretném pótolni. Az autó, amiről szó lesz az a Mercedes-Benz E osztálynak a kombi változata, a két gyártó pedig a Matchbox és a SIKU.

Az E osztály gyártása gyakorlatilag 1984-ben vette kezdetét, de ekkor még 200-500 típusjelzéssel (W124). 1993-ban osztályokba sorolták az autókat, ekkor lett belőle "E-Klasse". A bemutatandó darabokat 1996. és 2003. között gyártották, S210-ként tartja számon a Wikipedia (Sok info van ezen az oldalon. Talán főleg azoknak lényeges akik szeretik a Merciket vagy nekik is van, mert a típushibákról is ír.). Először a szedánokat, a kombikat, coupé-kat és a roadster-eket is "W"-vel jelölték, de később mindnek külön betűjele lett, így lett a kombiké "S" (Stationswagen). Típustörténettel többet nem szeretnék foglalkozni, mert már a Wikipedia úgyis jobban leírja. :-)

A Matchbox-ként 1999-ben debütált MB68-as sorszámmal. Ez egy benzines modell eredetileg, 4,3 l-es V8-as motorral, ami 279 LE-t tudott. Ezzel a motorral csak 1998. és 2002. között gyártották az E osztályt.

Minden évben változtattak a számán (nem tudom, hogy ez mire volt jó, csak összekever mindenkit), ezért ezt most nem vezetem végig. Mindkét Mercim 2006-os, az egyik fekete és az 1-75 sorozatban jelent meg MB22-ként, a másik szürke és zöld mezőben "POLIZEI" felirat van rajta. A német rendőrautó egyáltalán nem furcsa, ugyanis ez a Stars of Cars sorozat tagja. Ez a sorozat 12 autóból állt, gyakorlatilag ugyanazok a modellek szerepelnek itt, mint az 1-75-ben, csak más festéssel. Az autók alján Made in Thailand és a Mercedes-Benz E 430 Wagon felirat áll. Ez azért érdekes, mert a rendőr-Merci csomagolásán E 420 van. Már megint egy figyelmetlenségből származó hiba (Areh is 430-asként jegyzi). Egyébként létezett E 420-as modell is. Ez is 279 LE-s volt, de ez - amint a típusjelzésből is látszik - 4,2-es volt és 1996-tól gyártották 1998-ig.



Mercik a Matchbox feldolgozásában


A SIKU egy dízel változatot dolgozott fel - E 290 Turbodiesel. Ez "csak" 2874 cm3-es, 1999-ig gyártották. Nem igazán tudom, hogy a SIKU-nál hogy vannak a sorozatok, mert azt igazából nem gyűjtöm már. (Régebben gyűjtöttem 1/32-es méretarányú traktort, kombájnt, de azzal leálltam, mert túl sok helyet foglaltak.) Ilyen "matchbox méretű" SIKU-m csak pár darab van. Annyit sikerült megtudnom erről a modellről, hogy 2001. óta gyártják, 1088-as a sorozatszáma és 1/55-ös méretarányban készült. Ezt a sikumodels.com-ról tudtam meg.

Első ránézésre az látszik, hogy a németek által gyártott modell nagyobb, mint a Matchbox, ugyanis az 1/62-es kicsinyítésű. A rendőrön kívül mindegyiknek van rendszáma - a Matchbox-nak igaz csak elöl, de van. Oldalról teljesen egyformák, csak a kerekek különböznek. Ebben a SIKU-változat kerekei állnak közelebb az eredetihez (hasonlít egy igazi Merci felnire, és a közepén benne van a csillag is), mert még nem láttam könnyűfém felnivel szerelt rendőrautót (leszámítva egy Dodge Magnum rendőrautón Sam Joe-nál), sem virág alakú kereket. A festések is teljesen rendben vannak, a rendőrautón még az oldalsó díszléc is ki van emelve egy sötétebben szürkével, a feketének pedig ködlámpát is festettek. A Matchbox-ok hűtőrácsa krómozott - ahogy egy igazi Mercihez illik -, a SIKU-n csak festék helyettesíti. Az autók hátulján már akad különbség. A Matchbox-on semmi felirat nincs, csak a Mercedes embléma. Ezzel szemben a SIKU-n a teljes típusjelzés ott díszeleg: E 290 TURBODIESEL, és persze az embléma.

Mercedes E csoportkép

Szépen kidolgozott modell mindkét adaptáció, de még a legjobb részletet nem árultam el. A SIKU-nak nyílik a csomagtartóajtaja! A csudába, hogy elszoktunk ettől a Matchbox-oknál, vagy inkább a gyár szokott el tőle és nekünk ebbe kellett belenyugodnunk. A következő apróság igen nagy dolog mostanában: fémből - igaziból és nem fényes műanyagból - van a Matchbox-Merciknek az alja! Ha már a hátára fektettem az egyiket akkor a SIKU-t is. Annak az alján - a SIKU gyűjtők most nem fognak meglepődni - az autó főbb technikai adatai vannak: hengerűrtartalom, teljesítmény - kW-ban és LE-ben is -, végsebesség és a hengerek száma.

Összességében mindkét játékgyártó kitett magáért. Nem tudom eldönteni, hogy melyik tetszik jobban. Csak úgy, ha minden nekem tetsző részletre adnék egy pontot annak az autónak, amelyiken található az apróság. De ezt nem teszem meg, mert lehet, hogy elkeserednék, hogy: "De hát a másik is milyen szép?!". Ezért inkább Titeket, olvasókat kérlek meg, hogy döntsetek - persze nem helyettem -, hogy melyik tetszik Nektek jobban!

Előre is köszönöm!




Mercik hátulról

A Matchbox-Merci alulról

1 megjegyzés:

Zsolt_T3 írta...

Nekem konkrétan a Matchbox jobban tetszik. A fekete meg is van. Pont mostanában akarok róla posztolni... :)