2011. január 25., kedd

MB-2 Rover Sterling

Most egy régi kedvencemet mutatom meg nektek, ami már szerepelt az előző poszt képein, ez a Rover Sterling.
Az eredeti autó története az 1980-as évek elején kezdődött, amikor a Rover és a Honda közös munkával fejlesztésbe kezdett. Az eredmény a Rover 800-as sorozata és a Honda Legend lett. A két modellben közös volt a padlólemez, a felfüggesztés, a váltó és a V6-os motor. A 800-as széria 1986-ban jelent meg. A típusjelölések beszédesek voltak, az első számjegy a sorozatot jelenti, a következő kettő a hengerűrtartalomra utal. A 820-as 2,0 literes, 8 szelepes, karburátoros benzinmotorral volt szerelve. Ezt a motort átdolgozták 16 szelepesre, készült belőle központi és hengerenkénti befecskendezéssel egyaránt - 820 e illetve 820 i. A legnagyobb erőforrás a fent említett 2,5 literes, 24 szelepes, V6-os volt, ami Japánban, a Hondánál készült - 825 i. 1988-ban ezt 2,7 literesre növelték - 827 i -, aztán 1990-ben a VM Motoritól érkező 2498 köbcentis dízellel tovább bővült a paletta - 825 D.
A Rover a 800-as sorozattal meg akarta vetni lábát az USA-ban. Oda csak a V6-os motorral szerelt modelleket vitték és Sterling 825 i/827 i néven árusították. A kezdeti években sok probléma volt az összeszereléssel és az alkatrészekkel, meghibásodtak elektromos berendezések, gond volt a fényezéssel és korrózióállósággal. A J.D. Power akkoriban végzett egy elégedettségi vizsgálatot, amiben a Sterlingnek a sereghajtók között jutott hely, szemben a "testvére", az Acura Legend az élmezőnyben végzett. (A luxus és "izmosabb" Hondákat az USA-ban, Kanadában és Hong Kongban Acura néven árulták/árulják.) A problémák és a rossz hírnévnek köszönhetően nem volt igény a Sterlingre, 1991-ben megszűnt a tengerentúli árusításuk.
Európa türelmesebb lehetett, nem engedte magát rögtön lebeszélni a 800-as sorozatról egy kis rozsda és meghibásodás miatt. A modell 1991-ben és 1996-ban átesett egy-egy rácfelvarráson, és egészen 1999-ig gyártották, addig 317 ezer készült belőle. Közben a négy- és ötajtós verzión felül megjelent a 827 Coupé-ja, és a motorválaszték is bővült egy 2,0 literes turbós erőforrással.
A Sterling név nem volt ismeretlen az öreg kontinensen sem, a Rover ezzel illette a legjobban felszerelt modelljeit. Arról nem találtam információt, hogy ez csak a legnagyobb motorral volt elérhető, vagy esetleg a 820-asból is lett volna Sterling.

Az eredeti Rover Sterling


A Matchbox Rover már "anatómiailag" nagyon tetszik. Hogy mi a szép benne? Az autó alja is fémből készült, ami az autó oldalán végigfutó fekete díszlécig felér. A hátsó lámpák piros műanyagból vannak, ami számomra szebb, mint ha festve lenne. A beltér az 1:60 méretarányhoz képest részletes: háromküllős kormány a jobb oldalon, jó oldaltartásúnak tűnő ülések és könyöktámaszok. Az első szélvédőre jelképes belső visszapillantó-tükör került, hátul pedig látszanak a szélvédőfűtést szolgáló "fémhuzalok". Az ablakok anyagából még a tetőablakon kívül az ajtók egyes részei készültek, ami kicsit zavaró, mert úgy tűnik, mintha nem lenne az autónak B oszlopa. A mai Matchboxoknál olyan ritka rugózó kerekek akkoriban még általánosnak mondhatók voltak, így ez is rendelkezik az említett extrával.
Az akkoriban esetünkben 1988-at jelent, ekkor debütál MB-2-ként a Rover Sterling, amit az alvázon már csak Sterlingnek hívnak, talán az amerikai eladhatóság miatt. A premiermodell bordó-szürke színeket kapott, ami igencsak valóságosnak mondható, ilyen autóval találkozhatunk korabeli Rover prospektusokban és a fenti képeken is. Ez viszonylag hosszú életű volt, 1991-ben váltotta le egy szürke-kék verzió, ami ebben a formában csak egy évet élt meg, 1992-től az ajtók aljára Rover Sterling feliratot festettek. Közben több kisebb sorozatban - My First Matchbox, Graffic Traffic, Laser Wheels - is megjelent, de számomra a '91-es tetszik a legjobban, mert az megvolt gyerekkoromban, sőt ma is megvan, csak kissé kopott állapotban. Most mégsem azt láthatjátok, hanem egy 1992-es Rover Sterlinget, ami az előző pár poszt tárgyával hasonlóan, az unokatestvéreim Matchboxai közül van.

MB-2 Rover Sterling 1992-ből. Ez volt az utolsó megjelenése az 1-75 sorozatban.

A láthatatlan B oszlop zavaró, de a hátsó szélvédőért dicséret jár

A piros műanyag lámpa bármelyik színváltozaton jól néz ki

Linkek:
Bamca: Rover Sterling variációk
Wikipedia: Rover 800-as sorozatról németül és angolul
Old Parked Cars: Sterling 825 és 827, mint régi parkoló autók



2011. január 24., hétfő

Benzinkutas kitérő

Volt már olyan veletek, hogy megálltok egy benzinkúton, és annyi érdekes, szép autót láttok ott, hogy legszívesebben kipróbálnátok mindet, de legalább körbe fényképeznétek? Velem ez történt ma, nem semmi felhozatal volt egy közeli töltőállomáson. A "megszomjazott" autók közt volt egy Mercedes 500 SL meg egy Rover, mosás közben kaptam le egy Saab 9000-et, még előtte egy Jaguar XJ6-ot, a parkolóban pedig egy Ford F-150 pickup dekkolt. Íme a fotók:


Valójában nem az autókat akartam most megmutatni nektek, hanem az új hátteremet, amit fotózáshoz készítettünk Apával. Még egy két apróság hiányzik róla (Shell feliratok), van amit még ki szeretnék javítani, és parkosítani sem ártana egy kicsit.
A fenti autók szintén unokatestvéreim gyűjteményéből vannak.

Egy-két kép az "építkezésről":