2009. május 30., szombat

Matchbox vitrinek II.

Előállt egy probléma, amit Apával közösen sikerült megoldanunk. A probléma az volt, hogy a "Best of" bliszterek már nem igazán fértek el a vitrinek tetején, és amik pedig fent voltak, szerettek porosodni. A megoldást egy olyan tároló jelentette számunkra, ami teljesen pormentesen záródik, és egymás fölé lehet benne rakni a bontatlan csomagolású autókat. Az eredmény a következő képeken látható.
Be lehet úgy is pakolni, hogy a bliszterek képei láthatóak maradjanak...
..., de össze is lehet csúsztatni a csomagolásokat, így több autó fér el benne.
Az enyém az alsó vitrin tetejére lett csavarozva. Az ötletünk jónak bizonyult, ezért ez mellé még két ilyen vitrin kerül, amiben majd az idei BoB és a tavalyi Best of Muscle és International sorozatok fognak lakni.

2009. május 20., szerda

Ford Focus WRC - RealToy

Márciusban Mohácsot is behálózta a gazdaságos áruházlánc. Előnyök és hátrányok mellett Matchbox-okat is hozott magával a Teszkó. Be mentem a nyitás hetén, de nem találtam semmi számomra érdekes modellt. Aztán eluralkodott rajtam az "én autóért jöttem be, és mégis a bejárat melletti biztonságos őrtől kell majd kérnem, hogy engedjen ki, mert nem veszek semmit" érzés. Aztán egy polccal lejjebb észrevettem egy adag Teszkós autót 199 Ft-ért. Kíváncsi voltam, hogy ennyi pénzért - már két gombóc fagyit sem fogok kapni érte a strandon - milyen minőséget kapunk. Egyszerű festések - egyik autó sárgább, mint a másik piros - de egyáltalán nem rosszak. Kitúrtam a dobozból egy Ford Focus WRC-t, ami annyira megtetszett, hogy meg "kellett" vennem. Az üzletből kifelé csak az autót nézegettem, még csomagoláson keresztül. Ami onnan látszott: szép forma, szép fényezés, tetszetős sportcsíkok az autó közepén és iszonyatosan ronda kerekek. A dobozról kiderült, hogy a RealToy gyártotta.
A helyzet kibontva sem változott sokat. A kerekei még mindig csúnyák: iszonyatosan "peres" gumikat kapott, teherautó méretű könnyűfém felnikre, amik mögött hatalmas féktárcsák imitációi vannak. Ami végül sikerült az, négy iszonyatosan béna kerék.
A festése kibontva még mutatósabb, mint a dobozban. Az első lámpákat szürkére festették, ezzel kiemelték az autó fehér alapszínéből. A motorháztetőn két rácsos hatású nyílás van, amit szintén külön kifestettek feketére. A lökhárító feletti hűtőrácsán Ford ovális emblémája díszeleg. A fent említett sportcsíkok az autó elején indulnak, és az autó farán, a lökhárító alatt tűnnek el. A hátsó lámpák pofásak lettek, a rendszám "buta" verzió, egyszerűen ráírták az autó nevét.
"Szálljunk be" az autóba. Belül kapjuk az igazi meglepetést, a beltér három különböző színű műanyagból készült, amit a Matchbox-tól soha nem kell várnunk. Összesen két ülést helyeztek el benne - mivel ez egy raliautó -, de azok spéci sportülések, és pirosak. A műszerfal fekete, a beltér hátsó fele szürke és teljesen üres. Ha nem 200 Ft-os kategóriába tartozna, akkor talán már bukókeretet is tettek volna bele, úgy már tele lenne a kocsi vége.

Sam. Joe-nak és Tomminak is van ilyen Fordja, igaz más színben és más kerékkel, ami jobban is tetszik, mint amiket ez kapott. Bár ennél minden csak jobb lehet.

Egyszerű csomagolás, de vissza lehet zárni
Ezeket az autókat lehet még kapni a sorozatban
Kibontva. Az autó kerekei még mindig rémesek. Nem?Hátulról sem utolsó
Piros sportülések és hatalmas "csomagtér".
Ezt az autót tegnap találtam Zsibvásáron. Ebben a színben sem utolsó, sőt a kereke még jobb is.
Ford Focus WRC

2009. május 19., kedd

Lamborghini Countach LP500 S / LP5000 S

Folytatom is a múlt héten elkezdett Lamborghinis bemutatómat. A mai modell már az a Countach, amit BogZoo-nak ígértem, ami Sam. Joe-nak jobban tetszik, mint a korábbi Countach, és amilyen az egyik osztálytársamnak volt általános iskolában, amiért mindig is irigyeltem, mert akkoriban nekem még nem volt. No nem csak azért irigyeltem az autóját, mert szép volt és Lamborghini, hanem azért is, mert amikor autófogóztunk a suliudvaron verhetetlen volt. Aki nem ismerné ezt a sportot az írjon egy kommentet, elmesélem neki. :-)

1985-ben indul az 1-75 sorozatban a most következő "Lambó". A premiermodell egyetlen évig létezett, piros volt, az elején egy meglehetősen nagy Lamborghini emblémával.
1986-ban következett a második verzió, fekete alapon fehér, narancs és piros csíkokkal, rajta 5-ös "rajtszám". Kissé Streakers-es hatása van a grafikájának. Az autó formája tökéletes, mint az elődé, sőt itt kijavították már a hátsó lámpákat is. A premiermodell örökségeként ez is kapott egy - ha jól gondolom - Cosenza tartományi rendszámot. Az autó farán egy nyíl alakú szárnyat találunk. Talán pont ezért nem lehet már nyitni a motorháztetőt, mint ahogy az MB-27 Countachon lehetett. Az autó alján 1985-ös dátum szerepel, ami egybeesik a premier évével - milyen meglepő -, a gyártás helye pedig Makaó. A kocsi neve így szerepel rajta: Lamborghini Countach LP500 S. Ez majd később válik érdekessé.
Az eredeti autón is egyszerű utasteret a Matchbox-nak sikerült még tovább "butítania". Ha az Autómániában tesztelnék az autómat, a beltérre vonatkozóan a 'puritán' szó biztosan elhangozna, a 'kopogós műanyagok mellett'.

MB-11 - Későn jöttem rá, hogy ezt a dobozt nyom nélkül ki lehet nyitni, így elmaradt róla a bontott kép...

1989 és 1993 között újra piros színben pompázott a Countach. Pont ilyen volt a fent említett osztálytársamé is. Erre már nem került olasz rendszám, egyszerűen csupasz maradt a helye. Az autó oldalára Countach felirat került, az autó hátuljáról és elejéről összesen három bika "támad ránk". Úgy tűnnek a hátsó kerekei, mintha beljebb lennének a kelleténél. Ez azért van, mert keskenyebb a nyomtáv, mint az első kerekeknél, ettől kicsit bután is néz ki szegényke. Az autó alja a legérdekesebb, mert ezen már LP5000 S lett a neve. Ilyen Lamborghini is létezett, sőt az LP500 S-sel együtt jelent meg, sőt-sőt ez az oldal egy lapon is említi a két típust. A modellnév változtatást a Matchbox részéről nem igazán értem, mert ekkorra már bőven kihalt ez a típus - 1982-től 1985-ig gyártották. Ha a végére odabiggyesztették volna még a "QV" betűket, akkor majdnem rendben is lenne, mert azok 1985-től 1988-ig készültek.
MB-11 - Kissé beesett hátsó kerékkel...
... de megbocsátok neki, mert így is szép!

Harmadik és egyben az utolsó Lamborghinim már a Mattel korszakból való, 2000-ben került az 1-75 sorozatba. Már látszik rajta a spórolás, mert az autó alvázát fémről műanyagra cserélték. A szélvédő "szinte-átlátszatlan" fekete műanyagból készült. Az utastér láthatóságát tovább rontja, hogy az is fekete, így csak erős fényben lehet látni, hogy van benne egyáltalán ülés. Az ajtókra egy-egy Lamborghini felirat került, a kocsi hátsó sarkaira pedig Murciélago, a márka szimbóluma. Az autó legnagyobb érdeme, hogy megtartották a korábbi autóknál szinte mindennapos rugós felfüggesztést. Sajnos a kerékválasztással melléfogtak: sem a kerék mintája, sem a szélessége nem illik egy igazi "Lambóhoz".

MB-24 - 2000-ből
Aki látja az ülést, az jelezze. Ennyi telt tőlem.
Lamborghini Countach LP5000 S
Egy LP5000 S belülről. A kesztyűtartó fogantyúja szerintem egyedi "tuning" lehet. Vagyis remélem.
Van már egy kép hasonló szögből, de ez a fotó annyira tetszik, hogy muszáj feltennem ezt is. Jól látszik a szárny nyíl alakja.
Csak hogy pirosról is legyen kép

Egy kis kiegészítés:
Rájen és Tommi a megjegyzéseknél elkezdték cincálgatni az autó filmes szerepeit. Egy kis kiegészítés az ő listájukhoz ezen az oldalon.

2009. május 12., kedd

MB-27 Lamborghini Countach

Előszó BogZoo-nak: Ez még nem az a Countach, amit ígértem és amit vársz, de majd az is jön.

Most itt egy viszonylag rövid Lamborhini történet jönne, de a Totalcaron annyival jobban össze van szedve a sztori, hogy inkább nem másolom őket, csak linkelek. Tessék elolvasni! Megvárom, addig nem megyek tovább én sem.

A Totalcar a típusismertetővel is megelőzött - köszönöm is nekik, mert így nem kell a wikipedia magyarra fordításával bajlódnom -, a fent belinkelt írás második oldalán található Countach-os rész lenne az ajánlott irodalom a továbblépéshez.

A Matchbox-nál 1973-ban debütál a Lamborghini Countach a Matchbox Forum szerint - a Matchbox Guide szerint '74-ben -, MB-27-es sorszámmal. Angliában mindössze két színben készült az autó, mégis 3 és fél oldalon keresztül részletezi a Matchbox Forum a változatokat. Christian Falkensteiner is jó pár változatot tart számon ebből a modellből.
A premiermodell sárga színben jött ki, fekete hármassal az elején. Egyes források szerint a következő évben ki is hal, illetve átöltözik pirosba. Ezzel szemben Areh például 1975-ig tartja számon a sárga Lamborghinit. Teljes kavarodás. A Matchbox Forum '75-re a piros Countach mellett már említi a szintén piros Streakers kiadást is. Nekem csak utóbbiból van egy modellem, ezért most ő kerül sorra.


Mit is mondhatnék erről az autóról? Aki látott már Countach-t - persze csak is képen, vagy filmen, és véletlenül sem élőben! -, és ismeri a Streakers-ek mibenlétét, az nagyjából sejtheti. Gyönyörű forma, rémes festéssel. Nagyjából erről szól a Streakers "sorozat".
Az eredeti Lamborghinit sikeresen másolta le a Matchbox. Két apróság van, ami nem olyan, mint az eredetin:
1. az alsó lámpák közül az alsó, mert annak átlátszó burkolata van valójában, a Matchbox-on pedig olyan, mintha bukólámpa lenne az is. Valószínű, hogy ezt még nem tudták akkor úgy megoldani, mint például később a Ferrari F40-en, hogy a szélvédő műanyaga alkotja a világítótesteket is.
2: a hátsó lámpáknak teljesen síkban kéne lenniük a kocsi hátuljával, ezzel szemben beljebb vannak, és a közepükön egy vízszintes borda is van.
Ezt mind feledteti velünk a mára teljesen eltűnő kis alkatrész, a nyíló motorháztető. Ettől nem csak egy darab fém lesz az autónk, ami tud gurulni, és a gyerekek börrögnek hozzá, amikor játszanak vele, hanem igazi műremek. Ha felnyitjuk, betekintést kapunk az autó belsejébe, meglátjuk a "technikát", elénk tárul a V12-es motor. Egyszerűen nagyszerű!
Követeljünk nyíló motorháztetőt az autókra! Ne fogják a három éven gyerekekre, mert a Superfast-okat nyolc éven felülieknek ajánlják csak, azokra pedig már lehet rakni ilyen apróságokat.

A prototípus - erre jobban hasonlít a Matchbox, mint a következő képen szereplőre, mert ezen sincs hatalmas légbeömlő az utastér mögött.
Lamborghini Countach - Made in Italy
MB-27 Lamborghini Countach - Made in England
Közelebbről, doboz nélkül. A festés még jobban elrontja a lámpákat, mert így még a körvonalai is alig látszódnak.
Hátulról. Plusz pont a Countach felirat az autó hátulján - nem a tamponnyomott.
A motor a Matchbox-ban...
...és egy igaziban.


Egy kis érdekesség a végére a német wikipediaról, hogy semmit se bízzanak a véletlenre, és ne szülessenek "Lámbordzsinik" a köztudatban. Íme: Lamborghini.